Jak za pomocą wideo rozwijać i motywować młodą generację pracowników?

Entuzjazm świeżo zatrudnionych pracowników spada wraz ze wzrostem tempa, w którym zapoznają się z nowym miejscem pracy. Filmy instruktażowe z początku lat 90-tych, a nawet wewnętrzne programy szkoleń wdrażające nową kadrę w korporacyjne życie, niekoniecznie odpowiadają potrzebom i oczekiwaniom współczesnych młodych pracowników. Może nadszedł czas na wideo, które będzie szkolić, motywować i angażować?

 

Statystycznie 1 z 3 pracowników uważa, że szkolenia tradycyjne są mało inspirujące i paradoksalnie zamiast uczyć przeszkadzają w przyswajaniu wiedzy. Niestety życie zawodowe pracownika wymaga takiego właśnie sezonowego uczestnictwa w programach podnoszenia kwalifikacji. Niewielu to lubi, ale każdy musi brać w nich udział, jeżeli poważnie myśli o swoim rozwoju i karierze. Według badań LinkedIn także pracodawcy traktują priorytetowo różne formy dokształcania kadry. Kierują się jednak w tym procesie innymi niż pracownicy czynnikami, a mianowicie – zwiększeniem produktywności, efektywności i opłacalnością. Dzięki rozwijającej się technologii mogą to wszystko osiągnąć realizując szkolenia za pomocą wideo. Są one zdecydowanie bardziej angażujące, od tych opartych o tomy dobrych praktyk. Do tego nie zmuszają prowadzącego do ciągłego, nużącego powtarzania tych samych treści. Są ustandaryzowane i ogólnie dostępne. Część z nich to efekt pracy profesjonalnych trenerów, inne są napędzane codziennymi potrzebami pracowników.

 

Twój pracownik Millenials

Do 2025 Millenialsi stanowić będą 75% obecnych na rynku pracowników. To kierownicy i prezesi jutra. Już dzisiaj współczesny rdzeń demograficzny firm na całym świecie tworzy Pokolenie Y, które zupełnie inaczej rozumie pojęcie i proces kariery zawodowej. W ich przypadku charakterystyczny jest spadek lojalności do konkretnego pracodawcy przy równoległym wzroście przywiązania do ciekawych i rozwijających projektów. Milenialsi są mocno zaangażowani w karierę poziomą, nietradycyjną, skoncentrowaną na zdobywaniu nowych umiejętności i doświadczeń. To pokolenie jest cały czas gotowe na zmiany i szybkie przekwalifikowanie zawodowe. Bardzo charakterystyczna jest też ich wysoka świadomość i chęć budowania tzw. kapitału kariery. Dlatego też nieustannie szukają możliwości wsparcia w rozwoju posiadanej wiedzy.

 

Millenialsi to także pracownicy, którzy większość swojego życia spędzają w digitalowym świecie. To wymusza na otoczeniu dopasowanie dotychczasowych komunikatów do przyjętych przez nich nawyków konsumowania treści. Zainteresują ich więc spersonalizowane, wartościowe informacje i płynące z nich konkretne korzyści zawodowe. Równie istotna jak przekaz będzie też forma jego zaprezentowania. To w tej grupie zawodowej wideo zyskuje coraz większą popularność. Tutoriale, live streamingi konferencji, webinaria, wideo szkolenia – dzięki nim przedstawiona wiedza wzbudzi ciekawość i zaufanie każdego przedstawiciela pokolenia Y.

 

Ważne zatem, by firmy rozumiały nie tylko to, co Millenialsów motywuje do pracy, ale przede wszystkim co sprawia, że chcą się rozwijać, nie tracąc zainteresowania. By oferowały bogaty pakiet szkoleń i warsztatów, które będą łączyć ludzi o podobnych zainteresowaniach i pasjach. Wykorzystując przy tym najnowsze technologie. Właśnie wideo realizować będzie ich cele, ambicje i aspiracje.

 

Wideo plusy ze szkolenia

Pół godziny po zwykłym szkoleniu pracownik jest w stanie przypomnieć sobie 58% materiału. Po siedmiu dniach wartość ta spada do 35%. Z drugiej strony, aż 95% informacji przedstawionych za pomocą wideo zachowuje się w pamięci widza do trzech dni po emisji. Przy czym, po tym samym czasie, jesteśmy w stanie przypomnieć sobie tylko 10% wiadomości, które przeczytaliśmy. Zatem wideo szkolenie poza stymulowaniem pamięci roboczej pracownika, jest wydajniejsze od tradycyjnego szkolenia.

 

Warto też zwrócić uwagę na podstawowe cechy wideo, które wykorzystać możesz w szkoleniu i motywowaniu pracowników. Chodzi tu przede wszystkim o łączony z filmami aspekt emocjonalny. Film wzbudza emocje, dzięki czemu pomaga nawiązać silniejszą więź z odbiorcą komunikatu. Jest też bardziej sugestywny w przekazie, aniżeli obraz statyczny. Dzięki niemu jesteś w stanie efektywniej opowiedzieć o treściach, które są najważniejsze z punktu widzenia obowiązków obecnych pracowników i aspiracji kandydatów. Niezwykle istotny jest w tym wymiarze także czynnik trwałości wideo. Materiały filmowe możesz składować w specjalnie dedykowanej temu bibliotece multimedialnej, do której pracownicy mają nieograniczony dostęp. W ogólnej dyspozycji materiałów pomaga też technologia. Obecne smartfony, tablety i inne urządzenia mobilne wyposażone są w podzespoły, które pozwalają na płynną, wysokiej jakości transmisję wybranych wideo treści. Do tego, Twoi pracownicy mogą je oglądać w dowolnym czasie i miejscu. Oszczędzając swój czas i Twoje pieniądze.

 

Szkolenia realizowane w formie interaktywnego wideo, czyli takiego, które prezentuje różne scenariusze rozwiązań do wyboru, są ponadto efektywniejsze. Dzięki wzbogaceniu wideo o funkcję selekcji treści i przekazywania ich za pomocą krótkich, opartych o istotne informacje historii, zwiększysz nie tylko zaangażowanie i zakres merytoryczny pracowników, ale też wzbudzisz ciekawość dalszej eksploracji tematu. Co równie istotne, wykorzystując wideo, które w rzeczywistych warunkach otoczenia przedstawi treści edukacyjne, zdecydowanie usprawnisz wydajność pracy osób, które je obejrzą.

 

Decydując się na wideo szkolenia miej na uwadze nie tylko walory edukacyjne i motywacyjne, które bezpośrednio dotyczą pracowników, ale też rozwojowe i finansowe, które są ważne dla Twojego biznesu. Firmy wykorzystujące wideo do szkoleń i programów motywacyjnych odnoszą większe sukcesy w osiąganiu swoich celów biznesowych, niż te, które z wideo nie korzystają. Ich pracownicy są lepiej zmotywowani, osiągają wyższą satysfakcję z pracy, a poziom ich retencji sięga 86%.

 

Chcąc zmaksymalizować płynące z wideo korzyści, IBM stworzył nawet odrębny kanał na YouTube dedykowany szeroko rozumianej komunikacji wewnętrznej. Ponadto, zbudował platformę e-learningową, dzięki której zaoszczędził na organizacji szkoleń 579 milionów dolarów w ciągu dwóch pierwszych lat. Z kolei Microsoft, rezygnując z tradycyjnych form szkoleniowych na rzecz wideo, zredukował koszty szkoleń z 320 do 17 dolarów na osobę, oszczędzając w skali roku 13.9 milionów dolarów i osiągając ROI na poziomie 561%.

 

Wideo możliwości, czyli ścieżki nauki nowych umiejętności

Możliwości, których dostarcza wideo w zakresie szkoleń, edukacji i treningu są nieograniczone. Ich zakres tematyczny i rodzajowy jest przy tym na tyle zróżnicowany, że nikomu nie pozwoli się nudzić.

Sprawdź, formaty wideo wykorzystywane w szkoleniu pracowników >> FORMATY WIDEO

 

Dlatego też, w zależności od grupy docelowej i programu szkoleniowego, możesz wybrać najlepszy rodzaj wideo dopasowany do:

  • szkolenia wprowadzającego nowego pracownika w strukturę firmy, jej regulacje i obowiązujące procedury;
  • szkolenia BHP – świetnie z tym zadaniem poradził sobie Budimex, który wykorzystuje film w szkoleniu pracowników i podwykonawców rozpoczynających pracę na terenie budowy;
  • szkolenia i kursu przekwalifikowania zawodowego – często wykorzystywane w przypadku awansów poziomych, implementacji nowych rozwiązań oraz zmian organizacji pracy, pozwalają wprowadzić pracownika w zakres nowych obowiązków i rozwiązań, a także zmotywować do ich efektywnej realizacji;
  • szkolenia dla stażystów – najczęściej oferowane przez wielkie korporacje, które w ramach corocznych programów stażowych przyjmują duże ilości stażystów, którzy chcą wzbogacić swoją wiedzę teoretyczną praktycznymi umiejętnościami;
  • szkolenia wyrównawczego – wykorzystywane w celu zaprezentowania nowych wiadomości usprawniających dotychczas mało efektywne metody postępowania, a tym samym dokształcania pracowników, wyrównując ich braki w wiedzy.

 

W ostatnich latach okazało się, iż niezwykle popularną formą wideo szkoleń, angażującą szczególnie dużą publiczność, są wydarzenia transmitowane na żywo lub nagrywane w celu ponownego odtworzenia. Nieważne jest przy tym, czy są to wydarzenia wewnętrzne, czy ogólnie dostępne konferencje. Pozostają one niezwykle wartościowym narzędziem wykorzystywanym do dzielenia się wiedzą, informacją, a także budowania sieci powiązań i kontaktów między pracownikami i branżami. Mimo wielu pozytywnych cech, ich najważniejszym atrybutem pozostaje możliwość edukowania dużej liczby pracowników w tym samym czasie. Dlatego też umożliwienie pracownikom uczestniczenia w takich wydarzeniach o tyle zwiększa ich zaangażowanie w wykonywane obowiązki, co bardzo pozytywnie wpływa na ich morale i poczucie ważności, w tym sensowność realizowanych obowiązków. Nagrywanie szkoleń lub ich transmisja stanowią efektywną formę motywacji pracownika do dalszego działania i osiągania celów.

 

Profesjonalnie zabrał się do tego Siemens, który zlecił zewnętrznej firmie organizację, live streaming i nagranie konferencji poświęconej dzieleniu się wiedzą o najnowszych procesach i produktach. Nagrywano każdą sesję, spotkanie szkoleniowe i sesję warsztatową, które tydzień później były już ogólnodostępne dla wszystkich pracowników w skali całego świata na platformie koncernu.

 

Czy wideo jest dla mnie

Coraz częściej pracodawcy proponują pracownikom ciągły proces uczenia się wykraczający poza standardowy zakres przygotowania do wykonywanych obowiązków. Wykorzystują w tym celu sesje na żądanie, webinaria, microlearning, a nawet kursy nauki w wersji live. Zanim jednak zdecydujesz się wprowadzić wideo w system oferowanych szkoleń, oceń jakie są potrzeby Twoje i Twoich pracowników. Czy kadrze brakuje praktyki w realizacji konkretnych zadań? A może osoba, która awansowała posiada adekwatną wiedzę do stanowiska, ale brakuje jej kompetencji miękkich? I czy Twoim pracownikom nie brakuje motywacji, by efektywnie wykonywać powierzone zadania?

 

Materiały wideo możesz również implementować w swojej firmie, chcąc nauczyć pracowników konkretnych reakcji i zachowań, m.in.:

  • jak postępować z pytaniami i skargami klientów
  • jak korzystać z firmowej sieci wewnętrznej
  • jak usprawniać procesy sprzedażowe
  • jak poprawnie korzystać z xero
  • jak generować zaangażowanie konsumentów
  • jak zachować równowagę w pracy
  • jak efektywnie współpracować w zespole

 

Co tak naprawdę zyskasz włączając w swój biznes wideo szkolenia? Przede wszystkim zapewnisz nowym pracownikom szybszą adaptację w środowisku pracy, dzięki czemu bardziej zaangażują się w wykonywane obowiązki. A im szybciej poczują się częścią organizacji, tym wydajniej będą pracować. Szkoleniami umocnisz w nich poczucie ważności, zmotywujesz do dalszego rozwoju i zbudujesz lojalność względem firmy. Korzyści dla Ciebie z tego wynikające to zmniejszenie częstotliwości występowania pomyłek oraz skrócenie czasu ich korekty. Wpisując wideo szkolenia w harmonogram rozwoju kadry, zmienisz całą kulturę pracy.

Sprawdź, jak podnieść efektywność szkoleń w sieci sprzedaży >> ZOBACZ PIGUŁKĘ WIEDZY

Leave a comment